Tuesday, October 6, 2009

Kesabaran Yang Teruji

"Kamu dikehendaki menyelia anggota2 bawahan yang diberikan kepada kamu sepanjang tempoh bertugas pada Hari Raya pertama sehingga Hari Raya ketiga..", begitulah kata2 pegawai atasan yang memberi arahan kepada ku baru2 ini..

Seperti biasa, setiap tahun aku akan bertugas setiap kali menjelangnya Hari Raya. Cuma kali ini, aku diberi tanggungjawab untuk menyelia anggota2 'junior'. Maklumlah, kali ini juga ramai yang bercuti raya dan balik ke kampung halaman masing2. Pada mulanya, aku dapat menyelia dan memantau pergerakan anggoata2 dibawah seliaan aku. Aku tersenyum puas walaupun rasa penat sedikit kerana tidak cukup tidur. Maklumlah, ada kalanya telefon bimbit ku berdering dihubungi oleh pegawai untuk tugasan. Tidak kurang juga anggota2 yang mahu memaklumkan pergerakan mereka kepada ku. Dan deringan telefon membuatkan aku tidak dapat tidur lena kerana mengenangkan tugasan yang perlu dilaksanakan. Nasib baik juga la mereka ini mendengar arahan walaupun pangkat ku tidak la setinggi mana. Sekurang-kurangnya, aku dihormati sebagai penyelia mereka. Maklumlah, penyelia sporting..

Namun demikian, masuk hari ketiga tiba-tiba aku mendapat tahu daripada salah seorang daripada mereka telah tidak hadir tugas. Dan aku menjadi mangsa apabila ditanya oleh pihak atasan dimanakah anggota ini berada. Tanpa membuang masa, aku berusaha mencarinya sehari suntuk dan akhirnya aku mendapat tahu dia berada di Kuala Lumpur. Aku bengang lalu cuba menghubunginya beberapa kali tetapi panggilan tidak dijawab. Malah, beliau bertindak mematikan telefon bimbitnya itu dan tindakannya menyebabkan aku naik berang. Pada malam itu, aku dipanggil oleh pegawai ku dan bertanyakan tentang anggota tersebut. Aku tidak dapat memberikan penjelasan yang baik lalu aku berterus-terang kepadanya dan ingatkan hanya diberi nasihat atau teguran. Alangkah sakitnya hati gara2 perangai budak 'sekor' ni, aku dimarahi. Aku kemudian cuba menghubungi anggota berkenaan dengan harapan panggilan telefonku dijawab namun hampa. Lalu aku menyampaikan pesanan kepada rakan2 serumahnya supaya menghubungi dan berjumpa denganku dalam kadar segera.

Setelah beberapa jam menunggu dan tepat jam 3.30 pagi (keesokkan pagi), aku masih lagi bertugas ketika itu dan sedang menyiapkan laporan apabila anggota tersebut datang berjumpa denganku sambil tersengih-sengih. Berang melihat gelagatnya itu, aku terus membebel dan memarahinya kerana terlalu bengang. Terkejut dengan tindakan ku, beliau mula menggigil dan berulang kali meminta maaf kerana aku memberitahunya yang aku dikehendaki memberikannya 'surat cinta' untuk dijawab. Setelah hampir 30 minit beliau enggan berganjak dari mejaku kerana asyik memujuk untuk tidak mengambil sebarang tindakan keatasnya. Aku bertegas dan menyuruhnya supaya datang semula pada jam 8.00 pagi nanti. Beliau kemudian balik dalam keadaan muka yang pucat dan hampa. Aku bukan tidak mahu memberi peluang atau mahu menganiayai sesiapa, cuma aku menjalankan tugas aku sebagai seorang penyelia. Sebenarnya peluang telahpun diberikan, namun ia disia-siakan. Maka, salahkah aku bertegas dalam keadaan dan masa-masa tertentu?

No comments:

Post a Comment