Sunday, October 25, 2009

Flying Fox (2)

Sebelum bermulanya aktiviti Flying Fox, pensyarah kami iaitu En. Hisham memberikan sedikit penerangan dan nasihat mengenai aktiviti yang bakal kami lakukan nanti. Seperti biasa, kumpulan kami memulakan aktiviti dengan bacaan doa. Selepas itu, bermula la aktiviti kami untuk melakukan Flying Fox.

Aku berasa geli hati melihat gelagat masing2 apabila kami memulakan Flying Fox. Maklumlah, kami semua tidak pernah melakukan aktiviti ini. Apabila pensyarah kami memberitahu bahawa orang yang berbadan besar akan melakukan aktiviti Flying Fox ini terlebih dahulu, aku mula tertanya2. Kenapa pula mereka yang berbadan besar akan memulakan Fyling Fox ini? Bukannya aktiviti ini tidak kira akan fizikal seseorang itu untuk melakukan aktiviti2 seperti ini? Bukan apa, ini kerana aku dan beberapa rakan yang berbadan kecil diminta untuk bersedia melakukan aktiviti Flying Fox. Namun demikian, setelah pensyarah menjelaskan mengapa peserta yang berbadan besar diminta untuk memulakan aktiviti tersebut, barulah aku faham. Aku tersenyum. Oleh kerana ramai diantara rakan-rakanku berbadan besar dan tinggi, aku dan beberapa rakan yang berbadan kecil pula duduk sambil melihat rakan-rakan yang lain melakukan Flying Fox tersebut. Seorang demi seorang melakukan Flying Fox tersebut. Aku agak geli hati melihat gelagat masing-masing. Ada yang gelabah, ada yang tutup mata, ada yang rasa seronok, malah ada juga yang sempat menjerit sambil ketawa. Pelik betul. Tapi itu la yang terjadi. Semakin lama mereka yang berbadan besar selesai melakukan aktiviti Flying Fox tersebut, semakin berdebar pula rasa hati aku. Dari perasaan teruja, aku pula yang menjadi tidak tentu hala. Ini kerana setelah aku berada di atas bukit untuk melakukan aktiviti ini, aku tiba-tiba terbayang-bayang kemungkinan aku akan terjatuh semasa melakukan aktiviti Flying Fox nanti. Aik, macammana pula boleh terbayang sedemikian? Aduh. Oleh kerana tidak mahu berfikiran negatif, aku cuba menenangkan fikiran dengan berfikir tentang rakan2 ku yang lain yang telah selamat melakukan aktiviti Flying Fox tersebut. Malah, ada yang teringin untuk melakukan Flying Fox kali kedua. Oklah, aku nak buat juga. Tentu rasa seronok. Apabila tiba giliran aku, aku terus menuju ke arah adik2 iaitu pelajar sepenuh masa yang membantu dalam aktiviti ini. Alangkah berdebarnya rasa di hati semasa mereka membantu 'menyiapkan' diri ku untuk bersedia melakukan Flying Fox nanti. Oleh kerana badanku agak kecil, aku terpaksa 'memanjat' sehingga tali untuk aku pegang itu dapat dicapai. Setelah beberapa minit kemudian, adik2 yang melihat aku dah macam gelabah sedikit memberi kata2 semangat. Maklumlah, badanku tak 'bergerak' kerana aku bertindak memegang tali yang lain. Dah la aku terasa kaki ku tidak mencecah tanah, bertambah gemuruh la aku dibuatnya. Alahai.

"Kak, lepaskan je tali tu, kita tolong pegang dari belakang. Jangan risau. Ok punya.." kata salah seorang pelajar sepenuh masa kepada aku. Tidak mahu mengecewakan mereka dan juga diri sendiri, aku melepaskan tali tersebut. Seperti biasa, aku memberi 'signal' untuk melakukan aktiviti Flying Fox dan sebaik sahaja wisel berbunyi (tanda OK la tu), aku 'dilepaskan' lalu dengan lajunya aku 'terbang'. Yahuu, perasaan gemuruh tadi terus hilang, malah aku rasa seronok pula. Semasa tiba di penghujung, aku hampir2 terlanggar batang pokok. Lalu aku cuba mengelak dengan menggunakan kaki kanan memandangkan kaki kiri ku masih dalam keadaan sakit dan masih dalam proses pemulihan, namun apakan daya kaki kiri ku terkena juga pada batang pokok tersebut. Aku menahan kesakitan kerana tidak mahu 'memanjakan' diri. Dengan bantuan beberapa orang pelajar sepenuh masa yang lain yang telah siap sedia menunggu, aku akhirnya 'dilepaskan' dari tali tersebtu.

Ya! Akhirnya aku berjaya juga melakukan aktiviti Flying Fox tersebut. Aku tersenyum gembira walaupun kaki ku berasa sakit sedikit. Aku cukup gembira kerana dapat merasai aktiviti seumpama ini. Ini menjadi satu lagi pengalaman baru bagiku dalam dunia rekreasi. Aku gembira, malah aku teringin mengulanginya semula.


No comments:

Post a Comment