Tuesday, October 6, 2009

Orienteering di Bukit Cerakah

30hb September 2009

Tit tit..tit tit..tit tit..tit tit..alarm jamku berbunyi, lalu aku bangun dalam keadaan yang lemah dan masih mengantuk kerana terpaksa bekerja lebih masa. Jam menunjukkan 6.30pagi, namun oleh kerana masih dalam keadaan mengantuk yang teramat sangat, aku mengunci alarm jam sekali lagi sebelum menyambung tidur semula..kroohh..kroohh..kroohh..

Jam 8.30pagi, aku secara automatik tersedar dari tidur. Mengapa alarm tak berbunyi semula sedangkan aku telah mengunci semula untuk bangun pada jam 7.00pagi? Aduh, nampak sangat kepenatan aku ini terserlah. Walaupun masih dalam keadaan mengantuk dan tidak mahu membuang masa, aku terus masuk ke bilik mandi bagi menyegarkan badan. Hari ini aku bersama-sama kawan-kawan SR113 PLK-PDRM perlu menghadiri orienteering yang akan diadakan di Bukit Cerakah, Shah Alam.

Selesai mandi dan menyiapkan diri, aku hanya minum segelas air kosong sebelum bertolak ke Bukit Cerakah, Shah Alam. Aku memandu m/kar kesayanganku menuju ke destinasi. Aduhai, kenapa la aku masih dalam keadaan mengantuk ini? Oleh kerana tidak tahan mengantuk, aku telah singgah ke sebuah stesen minyak di Shah Alam bukan untuk mengisi minyak petrol, tetapi aku perlukan sesuatu untuk mengelakkan diri aku daripada mengantuk. Pada mulanya aku tidak mahu membeli minuman tersebut kerana teringatkan keadaan kesihatan aku yang baru mahu beransur pulih tetapi oleh kerana kelopak mataku yang degil mahu 'tutup'kembali, aku beli juga 2 tin minuman nescafe dan sebotol air mineral. Aku kemudian minum air nescafe tersebut dan dalam beberapa saat, aku tidak lagi berasa mengantuk, namun kepala aku pula yang mula sakit dan berdenyut-denyut. Aduhai, nak 'segar' punya pasal, kepala pula yang sakit.

Sebaik sahaja sampai di Bukit Cerakah, Shah Alam, aku ternampak (2) orang pelajar full-time degree yang sedang duduk sambil melambai kearah ku. Selepas meletakkan m/kar aku, aku terus menuju ke arah mereka dan barulah aku sedar yang mereka sebenarnya sedang menunggu kedatangan kakak-kakak dan abang-abang PLK-PDRM yang lambat untuk dibawa masuk ke dalam kawasan Bukit Cerakah dimana program orienteering akan dilakukan.

Setelah menunggu beberapa ketika, kami kemudian berjalan kaki bersama-sama dan masuk ke dalam kawasan tersebut sehinggalah ke tempat para pelajar PLK-PDRM, full-time student dan pensyarah sedang menunggu dan berkumpul. Sampai disana, tanpa membuang masa aku terus berkumpul bersama-sama dengan rakan-rakan yang lain. Selang beberapa minit kemudian, Atoy (Shariffah) pula muncul. Nampaknya kami berdua adalah orang yang paling lambat datang dan kami juga la orang yang terakhir membuat orienteering nanti. Sebelum bermula, kami membuat sedikit senaman dan mengulangkaji semula bagaimana menggunakan kompas. Sakit kepala tetapi aku masih mampu tersenyum. Tidak sabar rasanya mahu melakukan orienteering dan mendapatkan pengalaman ini..

(Sambung...)

No comments:

Post a Comment