Saturday, October 10, 2009

Orienteering di Bukit Cerakah (sambung...)

30hb September 2009

Setelah semuanya telah bersiap-sedia, para peserta orienteering PLK-PDRM 'dilepaskan' seorang demi seorang. Aku merupakan peserta yang paling terakhir selepas Atoy (Shariffah). Maklumlah, kami berdua la orang yang terakhir sampai untuk menghadiri orienteering dan kami juga la orang terakhir 'dilepaskan'. Selepas 'mencari' jalan melalui peta yang diberikan oleh pensyarah, saya dan Atoy memulakan perjalanan. Pada mulanya kami berjalan berasingan, namun Atoy mengambil keputusan mahu berjalan denganku. Walaupun masih terkial-kial namun aku agak keberatan kerana orienteering ini memerlukan kami berjalan seorang diri. Aku ingin mencuba sendiri tetapi Atoy memberitahu kepadaku bahawa beliau risau jika terjadi apa2 terhadap diri aku. Apabila aku teringat semula kata2 pensyarah memberitahu aku supaya menghubunginya jika aku menghadapi masalah atau tidak dapat meneruskan perjalanan semasa orienteering nanti. Aku faham maksudnya itu kerana bimbangkan keselamatan dan kesihatan aku. Aku kemudian mengambil keputusan untuk berjalan bersama-sama dengan Atoy, namun demikian kami cuba untuk menggunakan kompas dan peta yang diberikan sebagai panduan.

Aku dan Atoy meneruskan perjalanan sambil berbual2 kerana mahu menghilangkan rasa penat. Adakalanya kami akan berhenti seketika dan cuba untuk melihat keadaan sekeliling. Sampai di check point ke-3 (kalau tidak silap aku), aku menyedari kad orienteering aku telah tiada dari peganganku. Aku tiba2 menjadi risau dan aku berpatah balik sambil melihat diatas jalan kalau2 terjumpa kad tersebut. Syukur kerana akhirnya aku terjumpa juga kad tersebut yang telah tercicir tidak jauh dari check point tersebut. Setelah mendapatkannya kembali, aku bergegas balik semula ke Atoy dan kami meneruskan perjalanan.

Setelah jauh berjalan dan semasa mahu menuju ke kawasan taman orkid untuk mencari point seterusnya, kami terserempak dengan rakan2 yang lain yang telah mendahului kami. Mereka tersenyum walaupun nampak agak penat. Apa tidaknya, kami berjalan kaki mencari 10 check point dan tak sangka pula kesemua check point tersebut agak jauh diantara satu sama lain. Semasa dalam perjalanan menuju ke taman orkid, aku mula kepeningan dan keletihan. Aku beberapa kali berhenti dan duduk di atas jalan kerana terlalu pening pada masa tu. Atoy yang sentiasa berada di sisi aku mula risau dan bertanya samada aku OK atau KO. Pada mulanya, aku mahu berhenti terus dan menghubungi pensyarah supaya meminta sesiapa datang menjemput aku (Atoy pun boleh la tumpang balik nanti) tetapi apabila memikirkan yang aku mahu menghabiskan orienteering ini walaupun lambat atau menjadi orang terakhir sampai, aku membatalkan niatku itu dan meneruskan perjalanan bersama Atoy. Sepanjang perjalanan kami, aku terpaksa berhenti beberapa kali kerana pening dan letih. Melihat keadaan Atoy yang berulang kali menanyakan samda aku OK atau tidak dan terpaksa pula berhenti beberapa kali kerana menunggu aku, aku menjadi serba salah lalu aku cakap aku OK ja dan mahu meneruskan perjalanan. Kami kemudian meneruskan perjalanan tanpa memikirkan soal penat dan hanya terus mencari jalan dan point seterusnya...

(Sambung lagi...)

No comments:

Post a Comment