Sunday, October 11, 2009

Orienteering di Bukit Cerakah ( terakhir )

30hb September 2009

Setelah penat berjalan, akhirnya aku dan Atoy telah sampai di check point yang terakhir (check point ke-10). Jenuh juga mencari check point tersebut namun oleh kerana mahu mengakhirinya secepat mungkin, kami berjaya juga menemui check point tersebut. Puas, cukup puas..walaupun keletihan dan kehausan, kami tersenyum puas. Namun demikian, ianya belum berakhir kerana kami perlu meneruskan perjalanan kembali semula ke tempat mula2 kami memulakan orienteering. Lalu tanpa membuang masa dan berpandukan peta taman tersebut, kami menyedari ada jalan singkat untuk sampai ke destinasi lalu kami pun berjalan mengikut jalan tersebut sampai la ke jalan utama semula. Kami mencari lagi dan kali ini kami meneruskan perjalanan mengikut jalan singkat yang ditunjukkan oleh seorang pakcik yang sedang bekerja membersihkan taman.

Tanpa membuang masa, kami pun mengikuti jalan yang ditunjukkan itu. Semasa dalam perjalanan, kami ternampak banyak kulit durian diatas tanah. Siapa pula yang memakan durian dan tidak membuang kulit tersebut ke dalam tong sampah?? Lalu kami berjalan lagi dan kami terkejut kerana terdapat seekor beruk yang besar sedang memegang durian sambil merenung kearah kami. Tanpa membuang masa, kami mengambil sebatang kayu sebagai langkah berjaga2. Maklumlah, kut2 beruk tu tiba2 naik angin atau menyangka kami nak berebut durian dengannya, tentu sekali kami diserang nanti. Namun, kami menarik nafas lega apabila beruk tersebut melarikan diri sebaik sahaja menyedari kami semakin dekat. Kami tetap berhati2 kerana bimbang jika dibaling durian oleh beruk tersebut ataupun buah durian tiba2 jatuh dari pokok kerana kawasan tersebut penuh dengan pokok durian. Setelah melalui kawasan tersebut, akhirnya kami sampai di destinasi dan disambut oleh rakan2 yang lain dengan tepukan dan sorak sorai. kami berdua hanya tersenyum.

Walaupun agak penat ketika itu, aku berasa amat berpuas hati kerana berpeluang mengikuti orienteering ini. Aku amat berterima kasih dan bersyukur kerana rakan2 seperjuangan, para pelajar full-time FSR serta pensyarah memahami dan membantu aku samada secara tidak langsung atau tidak langsung. Sesungguhnya pengalaman ini tidak mungkin aku dapat lupakan buat selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment