Monday, October 12, 2009

Terkilan

10hb Oktober 2009

Tiba-tiba kepalaku pening dan berdenyut-denyut..tengkuk terasa sejuk, dadaku kejap sakit kejap ok..nota dan tali yang ku pegang terjatuh dari tanganku. 'Alamak, kena serang lagi', aku berkata dalam hati. Lalu, aku terus baring sambil mengurut dahi. Beberapa minit kemudian, aku cuba bangun semula dan bertenang, sebelum bersiap ala kadar untuk terus ke hospital. Sampai di hospital, aku terus menuju ke kaunter pendaftaran dan mendaftarkan diri. Nasib baik ramai jururawat dan M.A hospital kenal aku, dapat juga aku terus masuk ke wad kecemasan. Belum sempat duduk untuk pemeriksaan tekanan darah, aku terjatuh tetapi sempat disambut dan dipapah oleh (2) orang jururawat disana. Tanpa membuang masa, mereka terus memeriksa tekanan darahku. Aduh! Tingginya..dalam keadaan pening aku sempat tepuk dahi. Aku naik geram..bukan apa, tekanan darah naik semula dan tiba2 aku menjadi bengang. Melihat aku yang dalam keadaan bengang, jururawat tersebut menenangkan aku. 'Nanti tekanan makin naik, u kena relax k' , katanya kepadaku. Aku bukan apa, pagi nanti ada kelas dan ujian tali dengan En. Hisyam. Sebab tu la aku risau. Harap2 la aku dapat keluar dari hospital dengan kadar segera.

Selepas pemeriksaan tekanan darah, aku diminta menunggu pegawai perubatan di wad zon kuning. Tidak lama kemudian, seorang doktor yang tidak aku kenali (baru agaknya) datang kearah ku terus bertanyakan khabar dan memeriksa keadaan diriku. Beliau agak terkejut apabila melihat rekod yang tertulis lalu bertanyakan bertanyakan apa yang menyebabkan tekanan darahku tinggi (tak padan dengan umur dan bentuk badanku yang kecil). Adakah aku stress, salah makan atau bagaimana? Aku cuba berfikir..Ya, aku stress tapi salah makan?? Tak mungkin, tapi setelah cuba mengingati kembali, barulah aku teringat yang aku ada makan makanan yang sepatutnya aku pantang..tapi aku makan tak banyak, takkan la itu salah satu puncanya, tak mungkin. Doktor tersebut bertanya lagi, berapa banyak yang aku makan, atau mungkin aku tidak menyedari aku terlebih makan? Mungkin juga, mungkin tidak.Entah la.aku tak tahu. Melihat aku banyak mendiamkan diri, tiba-tiba beliau bersuara dan bertanya, apa yang aku fikirkan? Apa yang membuatkan aku stress? Aku tergamam. Aku tidak dapat menjawab soalannya itu. Setelah lama mendiamkan diri, aku akui selain tidak berpantang (bukan sengaja), aku terlalu banyak memikirkan tentang keluargaku, kerjayaku dan terutamanya pelajaranku. Aku banyak bersedih semenjak Semester 5 lagi. Banyak peristiwa yang berlaku pada masa tu. Mungkin rakan2 melihatku senyum ketawa tapi di dalam hati, tiada siapa yang tahu. Salah satu masalah / peristiwa yang terpaksa aku hadapi ialah aku kehilangan orang tersayang taktala menghadapi peperiksaan pada masa tu, masalah tugas, pelajaran dan macam2 lagi. Namun, sehingga kini aku cuba untuk menghadapinya semua. Rakan2 ramai memberikan sokongan, nasihat dan dorongan. Terima kasih semua. Setelah doktor memberi nasihat dan sedikit motivasi kepadaku, aku menjadi tenang sedikit. Dan atas permintaanku, beliau setuju untuk tidak memasukkan 'drip' ke dalam diriku. Sebaliknya beliau memberikan ubat termasuk ubat penenang (ubat tidur) dan menyuruh aku berehat. Selang beberapa minit sahaja, aku terus Zzzzzzz...

Tepat jam 9.00 pagi, aku terjaga dari tidur. Itupun kerana menyedari ada orang memegang tanganku. Doktor tadi bersama-sama seorang jururawat berada di sebelah katil ku. Mereka bertanyakan samada aku OK atau tidak. Aku hanya angguk kepala. Sekali lagi tekanan darahku diambil dan dapati bacaan tekanan tersebut telah turun. Aku terus meminta izin untuk balik ke rumah kerana mahu ke kelas untuk menghadiri ujian. Hampa! Sungguh hampa..doktor tak izinkan aku keluar. Belum tiba masanya lagi, katanya. Aku tarik muka masam. Dia pula buat muka selamba..aduh. Setelah menunggu sekian lama, seorang doktor lain pula yang datang. Beliau datang sambil senyum. 'Gila apa pula doktor ni tersengih??', aku berkata di dalam hati. Setelah diamati, rupa2nya bekas rakan sekolah ku. La..bila masa pula mamat ni jadi doktor? Setelah memeriksa aku, beliau berbual2 sekejap denganku. Sempat juga aku bertanyakan dimanakah doktor yang mula2 memeriksa aku tadi. Dengan selambanya beliau memberitahu doktor tersebut sudah balik kerana tamat syif. Pula dah..tak apa la. Jadi aku ni macammana?? Sekali lagi aku diminta untuk tunggu. Boringnya..

Menjelang tengahari, barulah aku dapat menarik nafas lega. Aku dibenarkan keluar. Namun, aku tetap bersedih dan terkilan kerana tidak dapat menghadiri ujian dan kelas En. Hisyam. Aku hanya menghadiri kelas En. Ali yang diadakan di sebelah petang walaupun aku dinasihatkan untuk berehat secukupnya di rumah. Tak boleh, aku nak datang kelas juga. Walau apapun, aku tetap terkilan kerana hanya menghadiri (1) kelas sahaja. Terkilan..cukup terkilan..

No comments:

Post a Comment