Wednesday, September 23, 2009

Orienteering

12hb Sept 2009

Pembelajaran orienteering bermula. Pensyarah yang dikasihi mengajar kami tentang apa itu orienteering dan bagaimana hendak menggunakan kompas. Maklumlah, kami bukannya tahu sangat bab penggunaan kompas ni. Contohnya seperti aku..dah la terlajak ke UiTM Shah Alam..akhirnya sedikit masa aku telah terbuang begitu sahaja. Masuk je dalam kelas di Maktab PDRM, Cheras..rakan2 sekelas dan pensyarah tersenyum. Takpe la..yang penting sampai.

Sebaik sahaja menjejakkan kaki ke dalam kelas orienteering, tanpa membuang masa aku terus mengambil tempat duduk dan mendengar taklimat dan pengajaran yang disampaikan oleh pensyarah. pada mulanya, aku agak keliru kerana tidak tahu menggunakan kompas yang diberikan oleh pensyarah. Bukan aku sahaja, malah rakan2 lain pun begitu juga. Namun, kami cuba untuk belajar dan memahami tentang konsep dan penggunaan kompas tersebut. Bermula dari membuat orienteering diatas meja, satu persatu kami diajar sehinggalah kami dapat memahami tentang penggunaan kompas dan orienteering. Pada mulanya, aku seperti bosan kerana tidak memahami bagaimana menggunakan kompas tersebut tetapi berkat tunjuk ajar oleh rakan2 lain yang telahpun memahami penggunaannya dan juga tunjuk ajar yang berulang-ulang oleh pensyarah, akhirnya aku dapat mempelajari cara2 penggunaan kompas dan orienteering tersebut. Rasa seronok la pula..

Selepas kami mempelajari mengenai orienteering dan penggunaan kompas tersebut, kami membuat orienteering pula di kawasan maktab PDRM. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kumpulan asal semasa di Pulau Kapas, Terengganu baru2 ini. Sebaik sahaja bermula, kumpulan aku yang terdiri daripada Kak Zarina dan Wan memulakan orienteering. Begitu juga dengan kumpulan2 yang lain. Selesai sahaja, kami berkumpul semula dan kami diminta untuk mencari 'jalan' dan orienteering dari kumpulan yang lain, begitu juga mereka. Apa lagi, tanpa membuang masa kami bertiga berlari-lari anak mencari orienteering. Berkat usaha dan kesungguhan kami, kami berjaya menamatkan orienteering dalam tempoh 25 minit. Malah, kami menjadi kumpulan yang pertama berjaya menamatkan oreinteering tersebut. Walaupun penat sedikit, tetapi kami berpuas hati. Ada kumpulan yang lain juga berjaya menamatkan pencarian mereka, ada juga satu kumpulan tersebut tidak berjaya kerana kesilapan teknikal yang dilakukan oleh kumpulan yang lain. Namun demikian, secara keseluruhan kumpulan dapat melakukan oreinteering dan sekurang-kurangnya memperolehi ilmu. Aku gembira kerana dapat mempelajari sesuatu yang baru. Aku percaya begitu juga rakan2 yang lain. Apa yang penting, kami memperolehi pengalaman baru. Aku tidak sabar lagi untuk melakukan orienteering dan berharap sangat agar dapat mempelajarinya secara meluas dan mendalam lagi..

No comments:

Post a Comment