Tuesday, September 1, 2009

'Righteous'










Menarik..sungguh menarik...

Membaca setiap blog yang dihasilkan oleh member-member FSSR termasuk ePJJ dan PLK-PDRM menunjukkan betapa hebatnya mereka dalam menghasilkan nukilan dan penulisan. Tidak lupa juga penasihat utama bagi blog tersebut yang begitu hebat dalam penulisan. Istimewa dan mempunyai cara yang tersendiri. Selain daripada cerita mengenai rekreasi, segala luahan hati, pengalaman dalam diri, kerjaya malah mengenai keluarga juga diceritakan di dalam blog warga FSSR. Apabila diamati dan dibaca, sebenarnya ianya menarik perhatian dan seolah-olah memberikan kita suatu cerita yang mahu dikongsi bersama. Namun, di dalam keghairahan menulis blog, ada juga yang meluahkan perasaan seolah-olah 'sedih' dan ketidakpuasan hatinya terhadap blogger yang lain. Mengapa? Setelah diamati dan dianalisis semula, ternyata ia berpunca daripada satu teguran yang diberikan oleh seseorang yang penting. Tidak dinafikan, setelah diberi nasihat, ternyata banyak blog telah dikemaskinikan. Malah, ada yang menghasilkan blog yang berwarna-warni dan menarik. Diluar jangkaan..

Sesuai dengan luahan hatinya, ada baiknya si penulis blog yang dimaksudkan ini dikenali dengan nama samaran 'Mr. Feel'. Mr.Feel menyedari akan penulis-penulis blogger FSSR mula 'rajin' mengemaskinikan blog masing-masing kerana dua angka dan satu simbol iaitu angka 15 dan simbol %. Dalam penulisannya, ternyata si penulis agak 'kecewa' dengan blog rakan-rakannya dimana beliau merasakan blog yang dibacanya dahulu menarik kini bertukar menjadi 'tragedi'. Kejujuran dalam penulisan blog dipersoalkan dan dipinta dengan rendah hati. Sungguh mulia. Bukan bermaksud merendahkan sesiapa, atau menyakiti hati tetapi hanya kejujuran yang dipersoalkan oleh si penulis blog. Jelas sekali kekecewaannya terhadap penulisan blog yng dihasilkan oleh teman-teman seperjuangan yang lain. Namun demikian, dalam meluahkan perasaan 'kecewa'nya itu, beliau terlupa untuk menilai semasa membaca setiap penulisan di setiap blog yang dikunjunginya. Di dalam blog masing-masing, seperti yang dikatakan dari awal tadi, para penulis menulis blog mereka berdasarkan pengalaman, luahan hati dan macam-macam lagi terutamanya berkaitan dengan rekreasi. Ada yang menulis blog mengenai keluarganya sebagai sebahagian daripada isi kandungan blog tersebut, tidak kurang ada juga yang menulis syair, pantun, lirik lagu. Yang penting, cerita mengenai rekreasi mesti ada di dalam setiap blog. Melihat akan keadaan in, apakah si penulis menyedari akan penulisan yang dihasilkan oleh setiap blogger FSSR ini bermula dari luahan hati mereka?? Tidakkah si penulis menyedari bahawa penasihat utama di dalam blog FSSR ini juga melakukan perkara yang sama??

Jangan salahkan Mr. Feel. Beliau tidak bersalah. Beliau juga insan biasa seperti kita semua. Kata-katanya itu ada kebenarannya dan ada kesilapannya. Benar kerana beliau menyedari sebahagian blog rakan-rakannya yang sebelum ini tidak dikemaskinikan, kini menampakkan 'hasil' (secara mendadak). Silap kerana beliau tidak menyusuri blog-blog tersebut secara teliti. Blog penasihat utama dibaca tetapi tidak 'diperhatikan' atau difahami secara menyeluruh. Jika beliau berbuat demikian, aku percaya beliau pasti dapat menilai akan isi kandungan yang tersurat dan tersirat di dalam blog penasihat utama, seterusnya dapat menilai dan 'melihat' akan kejujuran penulis-penulis blog yang lain dalam menghasilkan penulisan mereka masing-masing. Walau apa pun, sifat yang ada di dalam diri Mr. Feel harus dipuji kerana berjaya 'membuka' mata dan minda, bukan sekadar cerita yang direka, tetapi kejujuran dan kebenaran yang dipinta. Bukan semua yang berani untuk membuat 'permintaan' sebegitu, tetapi itulah hakikat yang perlu kita terima dengan hati yang terbuka dan minda yang positif.

Akhir sekali, pohon kemaafan jika ada yang terkasar bahasa, tersalah kata atau tersinggung. Bukan niat untuk melukakan hati dan perasaan atau merendahkan sesiapa, sekadar untuk berkongsi pandangan dan pemikiran yang terbina.

Kepada semua penulis-penulis yang dikasihi, seperti kata-kata Mr. Feel..kejujuran adalah penting dalam penulisan anda semua. Kejujuran melambangkan diri anda sendiri..

Kepada Mr. Feel, bak kata pepatah orang putih, 'Don't judge a book by its cover.' ..

Kepada semua (termasuk Mr. Feel), 'The righteous eat to their hearts' content, but the stomach of the wicked goes hungry'..

Salam hormat..


1 comment:

  1. Liza George,
    Teguran membina sebegini penting di saat ini agar tiada yang terpesong dari nawaitu sebenar kewujudan blog. Terima kasih atas ingatan tersebut. Mudahlah kerja saya.

    Nota: Jangan lupa letakkan LABELS bagi setiap post yang dibuat.

    ReplyDelete