Tuesday, September 8, 2009

05hb Sept 2009 @ 1030Hrs

Masa berlalu dengan pantas, seorang demi seorang rakan ku melakukan abseiling. Ada yang macam tak sabar nak turun, ada yang macam dah hilang akal (senyum sorang2), ada yang berpeluh tiba-tiba walaupun cuaca masa tu tak la begitu panas..macam-macam gelagat yang boleh dilihat. Setiap kali mereka melakukan abseiling, aku akan cuba untuk melihat macammana keadaan mereka. Aisyehman..ada yang 'steady' semasa turun walaupun pada awalnya nampak kekok. Ada pula yang 'terhuyug-hayang' dan terpaksa berhenti selang beberapa minit. Melihat keadaan mereka, aku menjadi gelisah kerana memikirkan bagaimana keadaan aku semasa melakukan abseiling nanti.

Tidak lama selepas itu, tibalah giliran aku melakukan abseiling. pada mulanya rasa kecut perut semasa memakai alat-alat keselamatan dan tali pula diikat dikeliling pinggangku. Terus-terang aku katakan yang aku agak gementar kerana inilah kali pertama aku melakukan abseiling. Aku cuba menenangkan fikiran dengan tidak memikirkan perkara-perkara negatif. Sesekali aku cuba membuat lawak dengan rakan-rakanku. Sebaik sahaja memanjat ke luar dan bersedia untuk melakukan abseiling, aku cuba untuk bertenang dan sempat berdoa agar aku mendapat kekuatan semasa melakukan aktiviti-aktiviti seperti ini. Sebaik sahaja melaporkan kepada rakan-rakan di tingkat bawah yang sedia menunggu aku, aku menarik nafas dan aku pun memulakan aktiviti abseiling dengan perlahan-lahan. Pada mulanya, aku agak kaku sedikit semasa mahu turun tetapi lama-kelamaan aku rasa seronok dan rasa gementar hilang sedikit demi sedikit. Namun, apabila aku sampai ke satu tahap, kedudukan aku mula goyah ke kiri dan ke kanan. Sekali lagi aku terkejut dan mula risau semula. Aku cuba untuk bertenang dan pada masa yang sama, kedengaran suara adik-adik pelajar full-time FSR serta pensyarah dan juga yang lain-lain memberikan semangat dan tunjuk ajar. Melihat kesungguhan mereka dalam memastikan keselamatan aku dan membantu aku, aku nekad untuk terus turun walaupun secara perlahan-lahan.

Sebaik sahaja tiba di tingkat bawah, aku disambut oleh rakan-rakan yang telah sedia menunggu aku. Tanpa segan silu, aku terus duduk di lantai kerana rasa seperti 'penat'. Namun demikian, aku tersenyum puas kerana berjaya melakukan abseiling buat kali pertama. Setelah berjaya melakukan aktiviti abseiling ini, aku berasa seperti mahu melakukannya sekali lagi tetapi keadaan tidak mengizinkan kerana aku sakit kepala, tetapi aku saja2 buat bodoh seolah-olah sihat dan tidak mengendahkannya. Ye la, kalau aku ikutkan rasa sakit kepala aku, tak berpeluang la aku nak melakukan abseiling ni. Tentu rasa rugi..

Sesungguhnya pengalaman abseiling ini tidak akan aku lupakan buat selamanya dan terus-terang aku katakan yang aku sudah mula minat dalam aktiviti seperti ini. Tentunya membawa keseronokan dan kepuasan diri. Aku tidak mahu kelemahan menjadi penghalang untuk aku melakukan aktiviti lasak dan ekstrem seperti ini.

No comments:

Post a Comment