Tuesday, September 1, 2009

"Apasal kulit gelap semacam ni?" tanya seorang pegawai ku apabila terserempak di pejabat. "Berenang dalam laut, tuan" jawab ku spontan. Lalu dia memandangku sambil berkerut dahi. "Berenang dalam laut? Kat mana?" beliau bertanya lagi. 'Pulau Kapas, Terengganu", jawab ku pendek. "Jauhnya, bercuti ke kursus?" Sekali lagi beliau bertanya. "Recreation tuan. Salah satu subjek Sains Sukan yang saya belajar sekarang ni." jawabku lagi. "Oh, macam seronok je. Banyak juga aktiviti u ye, patutla i perasan u selalu takde sekarang ni. Bila i tanya yang lain u pi mana, diorang kata u kursus." Katanya. Aku menjadi tidak sedap hati kerana mendengar kata-katanya itu lalu aku bertanya kenapa beliau mencari aku. Rupa-rupanya beliau perlukan bantuan untuk tugas-tugas tertentu. Aik, kenapa la aku sering dicari. Bukan aku mahu menolak kerja tetapi aku berasa pelik. Setiap kali ada tugasan penting atau memerlukan tugas itu dilaksanakan dengan kadar segera, pasti aku yang dicari. Tanpa segan silu, aku terus bertanya kepadanya, "Ada masalah ke tuan? Kan ada yang lain boleh bantu." Dengan selambanya pegawai ku berkata, "Ada memang ada, masalahnya bila i call atau suruh diorang, takde sorang pun yang nak datang tolong. Macam-macam alasan..sakitlah, ada hal la, tak reti nak buat la, macam-macam. Kalau datang pun buat muka masam, buat keja ala kadar. Kalau u, senang..call je u datang. Tak banyak songeh. U marah pun tapi u buat. Keja complete".

"Cheh, nie memuji ke mengampu nie?", aku berkata dalam hati. 'Tapi tuan, tuan harus faham dan panggil diorang dalam mesyuarat. Kena bagitau la. Keluarkan satu arahan tetap dan buat satu fail kerja. Bagi tugasan masing-masing. Tak pun buat rolling kerja. At least takde la yang curi tulang. Takkan saya je yang kena buat, kalau saya dah takde besok kat sini, keja tempat lain ke atau meninggal dunia ke, takkan tuan sanggup cari saya jauh-jauh? Takkan nak korek kubur saya, tuan? Kalau bangun dari kubur, belum tentu tuan nak sembang dengan saya, kut-kut tuan lari lintang-pukang." kata ku kepadanya. Mendengar penjelasan aku itu, pegawai ku hanya tersenyum sambil berkata," Tau, i pun faham. Kalau i di tempat u, i pun cakap gitu..tapi setakat ni u je yang boleh tolong..bila i tanya yang lain, semua rujuk nama u. Takpe la, at least keja u bagi u advantage dalam kerja. . Lagipun i suka cara u, u tetap dengan pendirian u. Hati U keras, tapi U baik. Hampir semua u tahu buat, i pun tak heran kalau semua rujuk kat U. U sebenarnya untung, sebab banyak pengalaman keja u dapat sebab u tak pilih keja. Orang respect kat u. Orang lain tak boleh kelentong u. Jangan ambil hati ye."

"Respect, respect gak tuan. Keja tu memang keja, tapi bila saya jatuh sakit, sebab terlalu keja takde siapa yang ambil tau..sakit hati juga tuan. Tuan jangan tak tahu, dalam diam2 pun ada yang tak puas hati kat saya. Saya tak kacau orang, tapi orang suka kacau saya. Bila saya ambil tindakan, kata saya tegas la, tak berhati perutlah, itu la, ini la. Walhal yang menjadi mangsa saya. Masa susah, semua cari saya..tapi bila dah senang, semua lari. Saya pun ada perasaan, tau bersabar tau marah. Bersabar lama-lama pun, tiba masanya meletup gak." Habis semua aku luahkan kepada pegawaiku. Melihat riak wajah ku yang sudah berubah, beliau memujukku dan menasihati aku supaya bersabar banyak-banyak. Beliau meminta maaf kerana menyinggung perasaan ku. Aku bukan marah kepadanya, tetapi sekadar meluahkan apa yang tersimpan di dalam hati. Bila ku fikirkan balik, ada benarnya pegawai ku berkata demikian..marah-marah pun, aku tetap akan melaksanakan tugas ku. Bukan nak memuji diri sendiri, tetapi memang inilah hakikatnya, sudah menjadi tabiat ku semenjak di bangku sekolah lagi. Aku tidak suka melengah-lengahkan kerja. Aku juga sukar untuk menolak kerja. Entahlah, mungkin juga kerana aku memegang prinsip 'Bila kerja, kita kerja betul-betul..bila main, kita main..bila relax, kita relax.'..

Alahai...

No comments:

Post a Comment