Wednesday, September 2, 2009

Hari yang 'panas'

Rasa nak lempang je...!!!

Kenapa la nasib aku begini?? dapat kawan yang tak kenang budi..!! Waktu susah mencari, siap merayu minta bantuan sampaikan air mata mengalir keluar. Buat perangai tak ingat dunia tapi bila susah mula gelabah tak tentu arah. Setiap kali masalah datang, aku dijadikan tempat mengadu. Oleh kerana tidak sanggup melihat keadaan dirinya, aku berusaha membantunya setakat yang termampu. Demi persahabatan, aku rela bersusah-payah untuk membantu walaupun ia mendatangkan risiko kepada diri sendiri. Dari masalah kecil sehingga la masalah besar, aku menjadi tonggak penyelesaian masalah. Susah senang kami harungi bersama. Syukur kepada Tuhan, aku mampu dan dapat menyelesaikan masalahnya dan mengembalikan senyuman.

Bagaikan melepaskan anjing tersepit lalu menggigit kita, aku menjadi begitu terkilan. Teramat terkilan dengan perangainya yang berubah. Perasaan sedih, marah, geram..macam-macam lagi perasaanku kini. Sahabat ini mula menengking, memaki hamun dan membuat perangai yang menyakitkan hati. Tidak cukup dengan penghinaan, siap menuduh yang bukan-bukan. Hati mana tidak sakit apabila disindir dengan ayat-ayat ini, "Setakat belajar Diploma Sains Sukan bukan boleh pi mana. Jangan harap la kau boleh berjaya..orang macam ko ni lebih layak mati awal!"..Panas..memang panas. Bukan setakat panas telinga, tetapi hati pun membara. Pada mulanya aku mendiamkan diri, kerana tidak mahu mengeruhkan keadaan. Namun, dia tetap terus memaki hamun dan menghina ku, menyebabkan aku mula hilang sabar..lalu aku mula meninggikan suara kerana sudah tidak tahan mendengar cemuhannya. "Apa?! Kau ingat kau hebat?! Kau lupa siapa diri kau?! Mak bapak tak ajar erti hormat?! Kau lupa siapa tolong kau masa kau susah dulu??!!"..memang aku dah nekad kali ni..aku tak boleh membiarkan orang sepertinya menghina aku..Marah, cukup marah!! Dia terus menghina dan menghina, malah berani memaki hamun keluarga ku termasuklah menggelarkan keluarga ku 'Bodoh'..Kurang ajar!!...

Kalau keluargaku bodoh, masing-masing tidak akan mempunyai karier tetap, tak akan mempunyai pendidikan. Bukan nak bermegah atau meninggi diri..tapi aku cukup menghormati keluargaku. Keluargaku bermula dari bawah. Kami telah melalui keperitan hidup, kami pernah lalui kehidupan susah. Contoh terbaik dalam keluarga, kakak sulung ku dahulunya begitu susah untuk melanjutkan pelajaran. Berkat usahanya, beliau berjaya ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran. Namun, hidup di perantauan bukannya mudah. Hati kami sedih apabila mendapat tahu beliau sanggup bekerja part-time di sebuah pasaraya, semata-mata mahu menolong keluarga. Berapa sangatlah duit biasiswa yang diterimanya? Namun akhirnya, usahanya berbaloi..beliau balik ke tanah air bersama keluarga dengan segulung ijazah. Tidak cukup dengan itu, beliau ditawarkan pekerjaan oleh kerajaan negeri. Kini, beliau mampu tersenyum kerana hidup berkerjaya dan senang tetapi beliau tidak lupa akan keluarganya dan masih bersikap seperti dahulu, malah sehingga coretan ini ditulis, beliau masih tidak jemu melanjutkan pelajaran yang lebih tinggi lagi. Aku bangga kerana mempunyai kakak sepertinya. Itu baru satu contoh dalam keluargaku..

Kami juga tidak pernah diajar menghina, apatah lagi menghina keluarga orang lain. Tapi kami juga tidak mahu dihina. Kami ada maruah. Aku sentiasa ingat semua itu, tetapi kali ini aku tidak boleh lagi berdiam diri..orang yang menghina atau mengganggu keluargaku, bermakna dia mencari masalah. Aku mempertahankan maruah keluargaku. Pada saat itu, badanku mula menggigil. Bukan kerana kesejukan tetapi aku menahan marah. Aku tidak suka bila diriku menjadi marah. Apa boleh buat, bukan aku yang minta untuk menjadi marah. Aku memberi amaran kepadanya tetapi dia terus-menerus memaki hamun tanpa melihat keadaan sekeliling.

"Kau bangsat boleh pi mampus dengan diploma bodoh kau tu..", sekali lagi aku tersentak dan degupan jantung dirasai begitu cepat. Pada masa itu, aku sudah hilang sabar sama sekali dan bertindak menghampirinya. Melihat kejadian itu, tiga orang rakanku yang lain terus menghalang dan menarik aku daripada mendekatinya. Aku nekad, aku nak bagi dia se'dass'..biar dia sedar betapa sakitnya hatiku kerana perangai setannya itu. Tidak cukup dengan itu, dia sempat mengugut akan melakukan apa saja keatas diriku..teruskan..!! Aku tak takut. Nak buat apa buat la, yang membalas perbuatannya itu nanti adalah Tuhan. Menyedari aku hilang kawalan, rakan-rakanku memegangku erat, tidak mahu aku terlepas..si pengecut pula melarikan diri sambil sempat memaki hamun..

Aku menyesal..sungguh menyesal..menyesal kerana tersilap pilih kawan. Kawan makan kawan, kacang lupakan kulit..istilah-istilah ini cukup sesuai untuk orang sepertinya. Kenapa aku ditemukan dengan orang seperti ini?? Kenapa?? Kenapa?? Ya Tuhan, tolonglah..aku perlukan kawan yang sejati. Kawan yang hormat akan erti persahabatan..bukan kawan perangai mengalahkan setan..sememangnya hati aku amat terguris yang teramat sangat...

6 comments:

  1. Salam Bro....
    Jom la ajak PPT and Hakikat Rimba pi jumpa bekas 'kawan' hang nie..
    Kami teringin nak jadikan dia kawan kami pulak, ajak pi minum dan makan sama-sama....

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera..
    No problem, tapi entah dia berani ke tak nak berjumpa..sy pun dah fed-up dgn perangai dia..dia pun bljr setakat diploma gak, tapi kutuk orang melampau batas..
    Tuhan sajalah yang akan balas atas perbuatannya..

    ReplyDelete
  3. Riak,Angkuh dan tak sedar diri orang tu

    ReplyDelete
  4. Relaks!!!..Buktikan ja bahawa awk ni bkn seperti yg dimaksudkan pd or itu...Org tu akan rsa malu bila t'serempak dgn awk suatu hr nanti..itupun klu org jenis muka yg tak tau malu..

    ReplyDelete
  5. Hallo Bro..
    Nak relaks kita kena pi kompleks la....
    Nie dah sampai tahap Gaban ...
    Berani kutuk geng FSR, ini boleh mendatangkan marah...
    Takpa,mungkin Bro kurang paham kot .....

    I follow...........

    ReplyDelete
  6. sahabat...sabar banyak2.. takat beruk 2 kau bagi je sekali... memang kurang ajar dan biadap.. x pun ajak aku.. bederau geng..panas..panas.. nanti kita settle kan k.. sabar tau..ko 2 x leh tension karang sakit geng...

    ReplyDelete