Monday, August 31, 2009

Abseiling

Abseiling. Mak aii, tingginya bangunan tu. Bayangkan la macammana gelagat kami nanti yang baru nak belajar abseiling ni. Macam-macam perangai la muncul nanti. Gementar, menangis, ketawa tiba-tiba (nak menghilangkan rasa takut punya pasal), peluk tiang kuat-kuat dan macam-macam lagi la..

Semasa mempelajari asas-asas dan mengenali peralatan-peralatan abseiling di dalam kelas baru-baru ni, ianya telah menarik perhatian aku sebenarnya. Apa taknya, dahulu aku rajin gak menonton rancangan-rancangan extrem termasuk la abseiling ni. Tapi tak pernah terlintas di fikiran aku pun yang satu hari nanti aku akan melakukan abseiling ni dan sudah pasti aku akan 'merasai'nya. Aduh, bagaimana rasanya nanti ya?? Ada kalanya aku akan menggelengkan kepala bukan kerana tidak mahu melakukan abseiling ini nanti tetapi aku bagaikan tidak percaya yang 'peristiwa bersejarah' akan berlaku! Tetapi aku percaya, dengan bimbingan dan pertolongan orang-orang yang berpengalaman dan profesional seperti pensyarah kami iaitu En. Hisham, kami akan dapat melakukannya dengan baik. Pelbagai peralatan abseiling ditunjukkan termasuklah topi keselamatan, tali, sarung tangan (nampak macam peralatan biasa je tapi ni semua penting dalam abseiling). Aku dan kawan-kawan yang lain begitu khusyuk mendengar penjelasan dan pembelajaran yang diberi oleh pensyarah, malah ada kalanya kami akan gelak setiap kali mendengar cerita-cerita lucu berkaitan abseiling yang diselitkan oleh pensyarah. Kadang-kadang aku terfikir juga samada aku mampu melakukannya atau tidak. Ye lah, masa kecil dulu aku agak nakal juga suka panjat pokok, panjat tiang, panjat sampai atas bumbung rumah dan macam-macam aksi lagi yang membuatkan ibubapa aku pening kepala dan susah hati melihat perangaiku dulu. Dulu berani la buat, budak..mana la nak ingat bahaya ke tak..yang tau rasa seronok bermain je. Sekarang ni pula dah besar, entah dapat buat aktiviti panjat-memanjat lagi ni ke tak. Bila difikirkan semula, rasa gembira nak buat abseiling tu memang ada. Harap-harap la masa hari nak buat abseiling nanti jangan pula rasa gementar. Maklumlah, nak buat abseiling dari tingkat 11 bukannya perkara mudah atau boleh dipandang remeh. Silap sikit, bahana yang menimpa..

Apapun, aku tidak sabar untuk mencuba aktiviti ini. Sememangnya aku mahu mencuba sesuatu yang baru dan boleh memberikan aku suatu pengalaman baru yang tidak akan dilupakan. Mana tahu satu hari nanti, aktiviti abseiling ini menjadi salah satu aktiviti kegemaran ku. Tunggu sahaja nanti..

2 comments: