Monday, August 24, 2009

Funny Day

Salam sejahtera semua..
Ni ada sedikit cerita dan pengalaman yang mencuit hati bagiku untuk dikongsi bersama. Sama2 lah kita menilai akan pengajaran disebalik peristiwa ini..

24hb Ogos 2009 dan seawal jam 8.30pagi, aku telah berada di bangunan Mahkamah Klang kerana perlu menghadiri satu perbicaraan kes jenayah. Seperti biasa, aku melaporkan diri kepada anggota bertugas dan pihak mahkamah tentang kehadiran ku sebagai saksi penting. Sebaik sahaja melaporkan diri, aku kemudian duduk dan menunggu di luar kamar mahkamah.

Pada masa itu, terdapat seorang lelaki yang berumur awal 20-an datang dan duduk di sebelahku. Lelaki tersebut hanya tersengih-sengih dan melihat akan gelagatnya, aku terus bertanya kepadanya ada masalah ke tidak. Terkejut dengan teguranku, lelaki tersebut terus memperkenalkan dirinya dan menghulurkan tangan untuk bersalam. OK la, aku pun sambut salamnya itu. Tanpa segan silu, beliau mengajakku berbual-bual dan mahu berkenalan kerana mahu menghilangkan boring, katanya. Dalam perbualan kami, terselitlah cerita pasal belajar dan beliau mengaku sedang menuntut di sebuah universiti dalam jurusan Diploma Sains Sukan. Aku tertarik kerana aku pun menuntut dalam jurusan yang sama juga, maka semakin rancaklah perbualan kami. Sembang punya sembang, tergerak hati aku bertanya lebih lanjut mengenai universiti tempat beliau menuntut. Dengan selambanya beliau berkata, "Aku belajar kat UiTM Shah Alam tu". Aku terkejut kerana aku tidak pernah melihatnya di Fakulti Sains Sukan. Oleh kerana mengesyaki ada suatu yang tak kena, aku meneruskan perbualan dengan memberikan pelbagai soalan 'cepuk emas'. Antara soalan-soalan yang aku berikan adalah nama-nama pensyarah. Aku berpura-pura tanya adakah beliau mengenali pensyarah-pensyarah Sains Sukan dengan memberikan nama yang berlainan seperti Encik Saiful, Encik Ramlee, Puan Salomah, Puan Era (aku saja gunakan nama pelakon!). Dengan selambanya beliau menjawab, "kenal sangat..diorg tu semua mengajar best giler". Aku mula rasa geli hati dan geram. Geli hati kerana dapat 'tangkap' yang budak ni menipu. Geram kerana 'bulat-bulat' aku ditipu olehnya, dah tu suka-suka dia je nak ngaku pelajar UiTM.

Rasa nak ketuk je kepala dia tu. Lebih parah lagi, apabila aku terus bertanya kepadanya apa nama penuh bagi UiTM. Aku terkejut dan terus ketawa apabila dia dengan selambanya memberitahu nama penuh bagi UiTM adalah "Universiti International Teknologi Malaysia". Biar betul mamat ni, takkan nama penuh UiTM pun tak tahu?? Melihat gelagatku yang tiba-tiba je ketawa, beliau tergamam dan mukanya mula menjadi merah padam. Tanpa segan silu, aku terus menepuk bahunya sambil bertanya, "Woi mat, ko nie biar betul..itu UiTM mana ko belajar tu? Nama lecturer pun aku tak pernah dengar..ko sedar tak yang ko nie sedang menipu?? Tau tak apa kesalahan menipu nie??". Beliau menjadi pucat dan terus meminta maaf berulang kali. Aku kemudian bertanya lagi kenapa nak menipu dalam nada suara yang tegas dan mula membebel (walhal aku tak suka nak membebel pun). Dalam suara yang terketar-ketar dan tak senang duduk, akhirnya dia mengaku bahawa beliau sebenarnya teringin sangat mahu bersembang denganku kerana suka melihat gelagat ku yang kononnya 'cool' dan selamba, katanya. Setelah memberi 'amaran' dan 'nasihat' kepadanya, aku terus beredar sambil menahan ketawa, meninggalkannya yang berkeadaan malu dan menyesal yang teramat sangat. Padan muka!!

5 comments:

  1. apa la...
    hahhahahahha...silap org dia nak tipu..
    hehhehehe

    ReplyDelete
  2. lain kali ko suruh je dia wat star jump ke..guling2 ke...cam hampas gas je huhuhu..tapi aku rasa dia 2 teringin nak belajar kat uitm la...apapun lain kali sekeh jek dia hehehe (jadi batu api)heheheh

    ReplyDelete